November 11, 2009

SERNIK - DWIE CZEKOLADY


Sernik to moje ulubione ciasto. Wolę te klasyczne, raczej lekkie. Wyjątkiem są serniki czekoladowe. Liska zrobiła kiedyś pyszny sernik z białą czekoladą i jagodami na czekoladowym spodzie. Potraktowałam go wyłącznie jako inspirację i poddałam się instynktowi. Oto efekt:

CIASTO:
80 g masła
140 g mąki
80 g cukru
3 łyżki kakao
1 bardzo małe jajko (jeśli bez jajka to należy dodać 20 gram więcej masła, ciasto będzie wtedy bardziej chrupiące)

składniki zagniatam ręką, wstawiam do lodówki na godzinę

MASA SEROWA:
baza:
5 żółtek
120 g cukru brązowego
1 budyń śmietankowy
1.2 kg twarogu śmietankowego (mielonego np. President - tłusty, śmietankowy; ja używam twarogu z Mławy, ale znalazłam go tylko w jednym sklepiku na Kabatach)
olejek pomarańczowy
200-300 ml mleka (jeśli twaróg jest mielony można dać mniej, ilość mleka zależy od gęstości twarogu)
100 g czarnej czekolady
100 g białej czekolady

- żółtka ucieram z cukrem, dodaję mleko, budyń i twaróg
- jeśli twaróg jest mielony wystarczy dobrze utrzeć składniki, jeśli nie jest mielony - używam blendera; miksuję tak długo aż uzyskam masę o konsystencji śmietany
- dzielę masę na pół
- do pierwszej połowy dodaję stopioną czarną czekoladę + odrobinę olejku pomarańczowego (opcjonalnie)
- do drugiej części dodaję białą czekoladę bardzo drobno pokrojoną lub utartą
- ciasto wykładam w okrągłej formie tak aby pokryło prawie całą blachę, łącznie z bokami
- wkładam na 10-15 minut do nagrzanego piekarnika (180 stopni)
- wlewam jedną masę (najpierw czarną)
- po 15 minutach wlewam drugą

Miałam nadzieję, że masa dolna zetnie się na tyle, że utrzyma białą masę na górze. Nie udało się, ale starałam się wylewać ją łyżką z odstępami, tak aby sernik był czarno-biały.

- po kojenych 15 minutach pieczenia, na wierzch ułożyłam mrożone jagody (można pokryć całą powierzchnie sernika)
- piekę jeszcze ok. 15-20 minut (w ostatniej fazie zaczyna się powiększać; jeśli lekko popęka należy go wyłączyć)
- studzę w otwartym piekarniku
- chłodzę w lodówce co najmniej 12 godzin

DRUGIE PODEJŚCIE DO TEMATU:



Wciąż nie jestem zadowolona z ciasta. Chyba ciasto z pokruszonych herbatnikow i masła będzie lepsze. Jeśłi ktoś ma przepis na dobry spód chrupiący to poproszę. Myślę, że wystarczy dodać więcej masła i ominąć jajko. Spód z herbatników zawsze mnie odstrasza, bo w samych cistkach jest już dużo chemii.

W drugim podejściu do sernika zrobiłam więcej masy białej i mniej czarnej. Ominęłam jagody. Poza tym najpierw 15 minut piekłam pierwszą masę a potem druga wyłożyłam na tyle ostrożnie, że utworzyła górną warstwę.
 

1 comment:

Anna Grzelak said...

Ciasto wygląda bardzo apetycznie :). Uwielbiam wszelkie czekoladowe ciasta. Ostatnio przyrządzałam brownie z solonym karmelem, wg. przepisu znalezionego na https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/. Polecam spróbować, dodatek solonego karmelu jak najbardziej tutaj pasuje i podnosi walory smakowe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts